Doorgaan naar hoofdcontent

Magisch Magister

Het Goois Lyceum is al jaren bezig met het verbeteren van het technologisch beleid op school. Hiermee heeft het zich echter alleen maar dieper in de nesten gewerkt.



































Wij pleiten voor een verbetering van de elektronische leeromgevingen (hierna ELO’s) van het Goois Lyceum.


De websites die onze school op dit moment gebruikt, zijn: SOMtoday, itsLearning, het ouder- en leerlingportaal, Zermelo en Google Classroom. Het probleem hiermee is dat veel van deze sites elkaar overlappen. Op SOMtoday is het rooster van de leerling te vinden, maar hetzelfde geldt voor Zermelo. Op itsLearning staat leerstof, maar soms wordt hiervoor ook verwezen naar Google Classroom of zelfs het leerlingportaal. Door dit alles wordt de elektronische leeromgeving zeer verwarrend en er zijn veel leerlingen die hierdoor hun weg niet kunnen vinden.


Het gebruik van meerdere elo’s levert als eerste probleem op dat je voor elke site weer een ander wachtwoord nodig hebt. Hierdoor ontstaan er vaak problemen met inloggen en worden accounts zelfs geblokkeerd. Dit is irritant en kan makkelijk vermeden worden.
De technologie is ook moeilijker te controleren, omdat er zoveel verschillende elo’s zijn.
‘Het is vervelend dat SOMtoday geen app heeft, of in ieder geval één die het niet doet,’ is wat een leerling erover zei.


Natuurlijk zitten er ook goede kanten aan de huidige elo’s, de gegevens worden vaak duidelijk en overzichtelijk weergegeven. Zermelo blijkt na een rondvraag onder leerlingen de beste site, die ook het meest wordt gebruikt. Het leerlingportaal wordt echter bijna nooit gebruikt en is dus eigenlijk overbodig. Er is bovendien vaak verwarring over hoe er ingelogd moet worden. Deze site is dus vanaf de kant van de leerlingen echt niet nodig. Dit zei een leerling die ik interviewde ook: ‘De Goois Lyceum site is overbodig. Dit komt doordat je voor bepaalde dingen, zoals het opgeven van je herkansing, daarnaartoe moet en daar moet inloggen, terwijl dat ook op een andere site zou moeten kunnen, zoals SOMtoday, of itsLearning.’


Meestal kun je op één van de sites wel vinden wat je zoekt. Dit zoeken is helaas waar het probleem ligt. Leerlingen hebben niet de tijd om alle sites af te zoeken en voor verschillende vakken andere sites te gebruiken. De situatie is op dit moment niet ideaal, maar dat kan hij zeker wel worden.


Ik heb verschillende leerlingen gevraagd hoe zij vinden dat het technologische beleid op het Goois Lyceum eruit zou moeten zien. Het overgrote gedeelte wilde dat er één overkoepelende website zou komen, waar alles wat we nodig hebben voor ons schoolwerk op zou staan: de cijfers, het rooster, de lesstof en eventuele opdrachten.


De beste oplossing die hiervoor bestaat, is Magister, een site waar de leerlingen voor alles terecht kunnen. Meerdere leerlingen stelden het gebruik van deze site voor. Eén van hen formuleerde het treffend: ‘Magister biedt de oplossing voor al onze problemen, het is namelijk alle nodige functies in één systeem, versus vijf verschillende systemen.’


We hebben ook een aantal leraren gevraagd om hun perspectief op dit geheel te geven. De meeste leraren vonden het huidige systeem vanaf hun eigen kant wel goed werken.
Eén van hen zei dat er wel onduidelijkheid bestond over waar de lesstof nou precies op gezet moest worden en toen wij haar vroegen of één elo niet handiger zou zijn, stemde ze hiermee in.
Een andere docent vond dit systeem makkelijk, omdat zij al langer op onze school werkt en het systeem inmiddels wel gewend is. Wij denken dat dit geldt voor de meeste docenten die al langer aan het Goois Lyceum verbonden zijn.
Een andere opmerking van een docent was: ‘Docenten hebben de schoolleiding al eerder gevraagd waarom het technologische beleid zo geregeld is. Hierop was het antwoord dat er veel contracten waren afgesloten, waar niet zomaar verandering in kon komen. Daarom is de situatie blijkbaar zo gebleven.’
Als laatste hebben wij aan onze rector gevraagd hoe het precies zit met ons technologische beleid. Hij antwoordde hierop: ‘Waar leerlingen (en collega's of ouders) helemaal gelijk in hebben is dat er op dit moment op het Goois teveel digitale platformen zijn. De reden hiervoor is eenvoudig: als we in de afgelopen jaren iets misten, hebben we een platform aangeschaft dat dit kon bieden. SOM kon niet dezelfde functies bieden als itsLearning, dus kozen we ook voor itsLearning. Vervolgens doen we een pilot met Google Apps en die kunnen wel hetzelfde bieden als itsLearning, maar omdat het nog een pilot is, kunnen we itsLearning niet al afschaffen. Hoe dan ook: we moeten hier inderdaad als school iets mee. Het is nu te onduidelijk waar je wat kunt vinden. Overstappen naar Magister is alleen niet zo eenvoudig: de keuze voor een "leerlingvolgsysteem", waar dus cijfers, absentie en verslagen van gesprekken in staan, dus een systeem zoals SOM of Magister, is een keuze van de hele Gooise Scholen Federatie, een bestuur waar het Goois Lyceum bij hoort. Maar ik denk dat het mogelijk moet zijn om ons digitale oerwoud eenvoudiger te maken, ook zonder het “magische Magister”. We nemen het signaal in elk geval heel serieus! Wordt vervolgd.’
We halen hieruit dat de school zeker zal gaan proberen onze technologische situatie te verbeteren, als wij er maar de aandacht naartoe blijven trekken!

Hierom pleiten wij, voor de school en namens de school: schaf Magister, of een ander werkend leerlingvolgsysteem, aan, want dat kost ons allemaal minder moeite.