Elk jaar roetsjen honderd tieners van de pistes in Obertauern af. Nog met hun dikke ski-jassen
aan drinken ze daarna warme chocolademelk (of toch misschien een biertje) bij de après-skibar.
Dit fenomeen vindt plaats tijdens de krokusvakantie. De skireis van het Goois Lyceum zou het
hoogtepunt van elke middelbare schoolcarrière zijn, maar dit jaar kwam de organisatie van de skireis
onder vuur te liggen, vanwege de planning.
De SE-week begint de woensdag na de krokusvakantie. Dat is waarom honderd leerlingen, van wie
velen dit jaar eindexamen doen, niet genoeg tijd zouden hebben om te leren voor de SE-week. Na een
overstroming aan klaagmails is besloten om het een en ander aan te passen. In dit artikel zullen de
redacteuren van de redactie Lof & Kritiek uitleggen wat de skireis precies inhoudt en wat er aangepast
is. Daarnaast bespreken zij de voor- en nadelen van deze veranderingen en verschillende meningen
over deze controversiële zaak.
velen dit jaar eindexamen doen, niet genoeg tijd zouden hebben om te leren voor de SE-week. Na een
overstroming aan klaagmails is besloten om het een en ander aan te passen. In dit artikel zullen de
redacteuren van de redactie Lof & Kritiek uitleggen wat de skireis precies inhoudt en wat er aangepast
is. Daarnaast bespreken zij de voor- en nadelen van deze veranderingen en verschillende meningen
over deze controversiële zaak.
De skireis wordt al lange tijd op het Goois Lyceum georganiseerd en is in tegenstelling tot andere
reizen geen ‘schoolreis’. Het doel van de reis is een sportvakantie waarin beginners kennis kunnen
maken met de skisport en gevorderden de vaardigheden kunnen vergroten. Er wordt de gehele reis
skiles gegeven in niveaugroepen; deelname aan de lessen is verplicht.
reizen geen ‘schoolreis’. Het doel van de reis is een sportvakantie waarin beginners kennis kunnen
maken met de skisport en gevorderden de vaardigheden kunnen vergroten. Er wordt de gehele reis
skiles gegeven in niveaugroepen; deelname aan de lessen is verplicht.
Oud-leerlinge Luna Luijckx (voorheen lid van de redactie) schreef over de skireis het volgende:
‘De skireis van het Goois is altijd heel leuk en top geregeld. Door de gemengde skigroepjes maak je
weer nieuwe vrienden met mensen die je eigenlijk niet kent (verschil tussen havo en vwo of een andere
jaarlaag). Alles is goed gepland en er is genoeg te doen. Mijn angst was eerst dat aan het einde van de
dag iedereen naar zijn eigen kamer zou vertrekken, maar door de goede organisatie hebben we heel
veel leuke dingen gedaan zoals rodelen, fakkeltocht, spelletjesavond en een pubquiz. Aan het einde
van de week is het altijd weer jammer dat het voorbij is!’
‘De skireis van het Goois is altijd heel leuk en top geregeld. Door de gemengde skigroepjes maak je
weer nieuwe vrienden met mensen die je eigenlijk niet kent (verschil tussen havo en vwo of een andere
jaarlaag). Alles is goed gepland en er is genoeg te doen. Mijn angst was eerst dat aan het einde van de
dag iedereen naar zijn eigen kamer zou vertrekken, maar door de goede organisatie hebben we heel
veel leuke dingen gedaan zoals rodelen, fakkeltocht, spelletjesavond en een pubquiz. Aan het einde
van de week is het altijd weer jammer dat het voorbij is!’
De redactie is op onderzoek uitgegaan en heeft de organisatie aan de tand gevoeld over de aanpassingen.
Ten eerste vroegen we ons af wat de organisatie allemaal moest regelen: Dhr. Janssen, docent
natuurkunde, geeft ons antwoord: ‘We zorgen voor een eerlijke aanmeldingsprocedure zodat iedereen
evenveel kans heeft, met de uitzondering dat examenleerlingen voorrang hebben. Daarna maken we
afspraken met de reisorganisatie Young Austria over de beschikbaarheid van de jeugdherberg. Ook
regelen we de ski- en snowboarddocenten. Als laatste regelen we dat iedereen zijn centjes betaalt en
dat de reisorganisatie zijn geld krijgt. Voor de rest is het vooral het beantwoorden van vragen van
leerlingen en ouders over specifieke zaken.’
Ten eerste vroegen we ons af wat de organisatie allemaal moest regelen: Dhr. Janssen, docent
natuurkunde, geeft ons antwoord: ‘We zorgen voor een eerlijke aanmeldingsprocedure zodat iedereen
evenveel kans heeft, met de uitzondering dat examenleerlingen voorrang hebben. Daarna maken we
afspraken met de reisorganisatie Young Austria over de beschikbaarheid van de jeugdherberg. Ook
regelen we de ski- en snowboarddocenten. Als laatste regelen we dat iedereen zijn centjes betaalt en
dat de reisorganisatie zijn geld krijgt. Voor de rest is het vooral het beantwoorden van vragen van
leerlingen en ouders over specifieke zaken.’
Daarnaast vroeg de redactie zich af waar de organisatie rekening mee heeft gehouden bij de
besluitvorming voor de aanpassingen over de skireis. Er bleek dat deze situatie in voorgaande jaren
altijd voorkwam, met uitzondering van afgelopen jaar. Vorig jaar viel er geen SE-week vlak na de
skireis, dus pakten de examenleerlingen hun kans en schreven zich snel in. De examenleerlingen hebben
voorrang op andere leerlingen (het is immers hun laatste jaar) en daardoor zijn er enkel
examenleerlingen mee geweest.
besluitvorming voor de aanpassingen over de skireis. Er bleek dat deze situatie in voorgaande jaren
altijd voorkwam, met uitzondering van afgelopen jaar. Vorig jaar viel er geen SE-week vlak na de
skireis, dus pakten de examenleerlingen hun kans en schreven zich snel in. De examenleerlingen hebben
voorrang op andere leerlingen (het is immers hun laatste jaar) en daardoor zijn er enkel
examenleerlingen mee geweest.
De huidige examenleerlingen hadden dus geen enkele kans om eerder dan dit jaar mee te gaan
en willen dus nog graag dit jaar. Door vele roostertechnische redenen kon de schoolleiding niet op
dezelfde manier de SE-week inplannen. De data van de vakantie staan uiteraard vast, dus de
reisorganisatie kan hier ook niet in schuiven. Dit riep echter problemen op. De organisatoren kregen
veel reacties van ouders, en van leerlingen die erg graag mee wilden maar zich toch zorgen maakten
of de leerlingen zich dan nog goed genoeg konden voorbereiden op de SE week.
en willen dus nog graag dit jaar. Door vele roostertechnische redenen kon de schoolleiding niet op
dezelfde manier de SE-week inplannen. De data van de vakantie staan uiteraard vast, dus de
reisorganisatie kan hier ook niet in schuiven. Dit riep echter problemen op. De organisatoren kregen
veel reacties van ouders, en van leerlingen die erg graag mee wilden maar zich toch zorgen maakten
of de leerlingen zich dan nog goed genoeg konden voorbereiden op de SE week.
Door de vele e-mails en reacties besloot men over te gaan tot actie. Hier zijn verschillende
aanpassingen uit voortgekomen.
aanpassingen uit voortgekomen.
je dus goed gebruiken om te gaan leren.
De redactie merkte hierbij wel op dat deze dagen sowieso voor iedereen gelden en dus niet direct een
aanpassing zijn voor de skireis.
2. Gedurende de skireis is er tijd die vrij te besteden is voor het ontbijt en aan het einde van de
aanpassing zijn voor de skireis.
2. Gedurende de skireis is er tijd die vrij te besteden is voor het ontbijt en aan het einde van de
middag. We beginnen elke dag pas om half 10 met de lessen en zijn rond half 4 terug onder aan
de piste. Iedereen kan dan voor zichzelf de keuze maken of hij/zij met een klein groepje leerlingen
nog een keer de berg op gaat, gezellig gaat après skiën of terug gaat naar de jeugdherberg. Tussen
4 en 6 is dan een van die momenten waarop je zou kunnen studeren. Om 6 uur wordt dan het
avondeten opgediend waarna het avondprogramma zal beginnen.
3. Ten slotte heeft de organisatie na overleg met ouders, schoolleiding en leerlingen ook de
beslissing genomen om de skireis één dag korter te maken. Het langere weekend dat dan
overblijft kun je gebruiken om je beter voor te bereiden op de SE-week.
de piste. Iedereen kan dan voor zichzelf de keuze maken of hij/zij met een klein groepje leerlingen
nog een keer de berg op gaat, gezellig gaat après skiën of terug gaat naar de jeugdherberg. Tussen
4 en 6 is dan een van die momenten waarop je zou kunnen studeren. Om 6 uur wordt dan het
avondeten opgediend waarna het avondprogramma zal beginnen.
3. Ten slotte heeft de organisatie na overleg met ouders, schoolleiding en leerlingen ook de
beslissing genomen om de skireis één dag korter te maken. Het langere weekend dat dan
overblijft kun je gebruiken om je beter voor te bereiden op de SE-week.
Daarnaast vroegen wij de organisatie hoe zij zelf tegen de aanpassingen aankeken. De skireis wordt
bijna geheel buiten de school om georganiseerd, maar er wordt geprobeerd rekening te houden met
schoolse activiteiten. De skireis is echter niet verplicht, dus ligt de verantwoordelijkheid bij de
deelnemer. De organisatie vindt dat leerlingen zich bewust moeten zijn van de gevolgen op je vrije tijd
en mogelijkheden om te studeren voor de SE-week. Natuurlijk was het fijner geweest als de SE-week
voor deze reis zou vallen, maar dat is helaas niet zo en de organisatie kan daar niets aan veranderen.
Dat is uiteraard een logisch antwoord op deze vraag en daarmee hebben we een paar belangrijke punten
van de organisatie samengevat.
bijna geheel buiten de school om georganiseerd, maar er wordt geprobeerd rekening te houden met
schoolse activiteiten. De skireis is echter niet verplicht, dus ligt de verantwoordelijkheid bij de
deelnemer. De organisatie vindt dat leerlingen zich bewust moeten zijn van de gevolgen op je vrije tijd
en mogelijkheden om te studeren voor de SE-week. Natuurlijk was het fijner geweest als de SE-week
voor deze reis zou vallen, maar dat is helaas niet zo en de organisatie kan daar niets aan veranderen.
Dat is uiteraard een logisch antwoord op deze vraag en daarmee hebben we een paar belangrijke punten
van de organisatie samengevat.
Aan deze ingrijpende aanpassing van de skireis zitten verschillende kanten. Sommige leerlingen
beweren gelukkig te zijn met de veranderingen, anderen schudden het hoofd uit teleurstelling.
beweren gelukkig te zijn met de veranderingen, anderen schudden het hoofd uit teleurstelling.
Veel leerlingen vinden de aanpassingen vooral vervelend, maar er zijn wel degelijk voordelen te
benoemen.
benoemen.
Ten eerste is er tijd vrijgemaakt om te leren. De reis is een dag ingekort, zodat de leerlingen een heel
weekend hebben om voor de aankomende toetsweek te leren. De donderdag en vrijdag voor de skireis
hebben alle leerlingen ook vrij gekregen om te kunnen leren. Bovendien krijgen de leerlingen na het
skiën de tijd om even te leren.
weekend hebben om voor de aankomende toetsweek te leren. De donderdag en vrijdag voor de skireis
hebben alle leerlingen ook vrij gekregen om te kunnen leren. Bovendien krijgen de leerlingen na het
skiën de tijd om even te leren.
Ten tweede hebben de leerlingen zo meer tijd om uit te rusten voor de toetsweek. Mentaal zal de
skireis misschien wel ontspannend zijn, maar fysiek waarschijnlijk niet. De leerlingen zullen
waarschijnlijk weinig slapen, terwijl ze wel een groot deel van de dag sporten. Voor de toetsweek
moeten de leerlingen juist goed uitgerust zijn. Goed slapen is bijna net zo belangrijk als goed leren
voor en tijdens de toetsweek.
skireis misschien wel ontspannend zijn, maar fysiek waarschijnlijk niet. De leerlingen zullen
waarschijnlijk weinig slapen, terwijl ze wel een groot deel van de dag sporten. Voor de toetsweek
moeten de leerlingen juist goed uitgerust zijn. Goed slapen is bijna net zo belangrijk als goed leren
voor en tijdens de toetsweek.
Ten slotte wordt de reis goedkoper. De reis is een dag ingekort, dus gaat de prijs natuurlijk een beetje
omlaag. Op die manier wordt het toegankelijker voor mensen met minder geld.
omlaag. Op die manier wordt het toegankelijker voor mensen met minder geld.
De nadelen van deze verandering zijn al door veel nog ontevreden leerlingen en ouders besproken.
Ten eerste wordt er vaak gesproken over de afname van tijd die de deelnemers van de reis hebben om
te spenderen in Obertauern. Omdat de reis niet alleen een dag eerder ophoudt, maar ook tijd inplant
voor leren, is er dit jaar veel minder tijd die aan de skireis zelf besteed kan worden. Voor velen betekent
dit minder tijd voor de beste ervaring van hun schoolcarrière.
te spenderen in Obertauern. Omdat de reis niet alleen een dag eerder ophoudt, maar ook tijd inplant
voor leren, is er dit jaar veel minder tijd die aan de skireis zelf besteed kan worden. Voor velen betekent
dit minder tijd voor de beste ervaring van hun schoolcarrière.
Dan is er nog de kwestie van vrije dagen voor óf na de vakantie. De donderdagmiddag en de vrijdag
voor de krokusvakantie zijn nu wel lesvrij, maar velen zouden zeggen dat in verband met de
kortetermijnleertechniek die vele leerlingen zichzelf hebben aangeleerd, de maandag en dinsdag na de
voorjaarsvakantie betere dagen zouden zijn om lesvrij te maken. Leerlingen hebben dan sneller de
neiging om daadwerkelijk te gaan leren door een hogere druk. Door de lessen op maandag en dinsdag
blijft er vlak vóór de SE-week minder tijd over.
Het laatste en grootste nadeel van deze regeling voor de skireis en SE-week is dat de leerlingen veel
te weinig rust en veel te veel stress meekrijgen. Op de skireis en in de dagen erna zal slaap niet de
prioriteit hebben en helaas is een uitgeput brein voor leren zeker niet fijn. Zowel de resultaten van
toetsen, als de mentale staat van de leerlingen zal hieronder lijden.
voor de krokusvakantie zijn nu wel lesvrij, maar velen zouden zeggen dat in verband met de
kortetermijnleertechniek die vele leerlingen zichzelf hebben aangeleerd, de maandag en dinsdag na de
voorjaarsvakantie betere dagen zouden zijn om lesvrij te maken. Leerlingen hebben dan sneller de
neiging om daadwerkelijk te gaan leren door een hogere druk. Door de lessen op maandag en dinsdag
blijft er vlak vóór de SE-week minder tijd over.
Het laatste en grootste nadeel van deze regeling voor de skireis en SE-week is dat de leerlingen veel
te weinig rust en veel te veel stress meekrijgen. Op de skireis en in de dagen erna zal slaap niet de
prioriteit hebben en helaas is een uitgeput brein voor leren zeker niet fijn. Zowel de resultaten van
toetsen, als de mentale staat van de leerlingen zal hieronder lijden.
De meningen over de skireis en de aanpassingen in het beleid zijn erg verdeeld. De leerlingen en ouders
en de leraren zien de zaak van twee kanten.
en de leraren zien de zaak van twee kanten.
Verschillende leerlingen, vooral die uit het examenjaar, vinden dat de planning van de skireis nog
steeds slecht is. Er zijn vooral veel ouders en leerlingen die zitten met het probleem van de tijd. De
meeste leerlingen zullen nog plezier kiezen boven cijfers en dit brengt gevaar voor resultaten en
daarmee het slagen van de eindexamenleerlingen, omdat de SE’s van de tweede SE-week zoveel
meetellen. Vooral de ouders van deze leerlingen zijn daar absoluut niet blij mee.
steeds slecht is. Er zijn vooral veel ouders en leerlingen die zitten met het probleem van de tijd. De
meeste leerlingen zullen nog plezier kiezen boven cijfers en dit brengt gevaar voor resultaten en
daarmee het slagen van de eindexamenleerlingen, omdat de SE’s van de tweede SE-week zoveel
meetellen. Vooral de ouders van deze leerlingen zijn daar absoluut niet blij mee.
Er zijn echter ook veel leerlingen, die wel blij zijn met de verandering, omdat er meer mogelijkheden
zijn om goed te kunnen leren. Zoals een leerling uit 6 vwo al zei: “Je wordt niet verplicht om te leren
tijdens de momenten op de skireis, maar hebt wel de mogelijkheid en de productiviteit ligt dus aan de
eigen verantwoordelijkheid, wat zeker logisch en nodig is in het eindexamenjaar.”
zijn om goed te kunnen leren. Zoals een leerling uit 6 vwo al zei: “Je wordt niet verplicht om te leren
tijdens de momenten op de skireis, maar hebt wel de mogelijkheid en de productiviteit ligt dus aan de
eigen verantwoordelijkheid, wat zeker logisch en nodig is in het eindexamenjaar.”
Ook de leraren zien over het algemeen het probleem niet. Zij zien de skireis namelijk als iets wat
losstaat van de school en ze menen dat de leerlingen eigen verantwoordelijkheid hebben om ervoor te
zorgen dat ze goed voorbereid zijn voor de SE’s.
losstaat van de school en ze menen dat de leerlingen eigen verantwoordelijkheid hebben om ervoor te
zorgen dat ze goed voorbereid zijn voor de SE’s.
Kortom, de veranderingen in het beleid van de skireis worden over het algemeen als een vooruitgang
gezien, maar nog niet als een goede oplossing van het probleem. Met uitzondering van vorig jaar was
dit probleem echter altijd aan de orde. De organisatie heeft geen invloed op het plannen van de
SE-week en staat hier dus ook machteloos.
gezien, maar nog niet als een goede oplossing van het probleem. Met uitzondering van vorig jaar was
dit probleem echter altijd aan de orde. De organisatie heeft geen invloed op het plannen van de
SE-week en staat hier dus ook machteloos.
Men heeft veel te zeggen over de skireis. Het is voor velen dan ook een belangrijk moment in hun leven.
Voor leerlingen in de eindexamenklassen is het een van de laatste reizen met hun klasgenoten, maar
daarnaast beginnen ze de week daarna aan hun allerlaatste SE-week. Dit is waarom de organisatie
bepaalde aanpassingen heeft gedaan. De veranderingen riepen vele reacties op. Veel mensen zijn
verdeeld over deze kwestie. Helaas kan niet iedereen tevreden zijn.
Voor leerlingen in de eindexamenklassen is het een van de laatste reizen met hun klasgenoten, maar
daarnaast beginnen ze de week daarna aan hun allerlaatste SE-week. Dit is waarom de organisatie
bepaalde aanpassingen heeft gedaan. De veranderingen riepen vele reacties op. Veel mensen zijn
verdeeld over deze kwestie. Helaas kan niet iedereen tevreden zijn.
Iris du Gardijn, Ties Hollander en Joost van Ommeren