Op maandag zeven mei kwamen de leerlingen van het Goois Lyceum, of in ieder geval de stumpertjes met les het eerste uur les op maandag, terug op school na een hopelijk vervullende meivakantie. Veel leerlingen dachten in hun kinderlijke naïviteit dat het een gewone maandagochtend zou worden, even tenenkrommend als normaal. Even later, precies om half negen, kregen deze tere kinderzieltjes echter de schrik van hun leven.
De schoolbel bleek veranderd, echt iets om je over op te winden. Voor de vakantie klonk de bel als de zoemer die ze in een of andere gevangenis gebruiken om de gevangenen na een uurtje luchten te laten weten dat ze terug hun cel in moeten. Na de vakantie klonk de bel opeens als het geluid dat je hoort in het vliegtuig, zodra de piloot het stoelriemen-vast-lampje heeft aangedaan, omdat het vliegtuig op het punt staat wat turbulentie te ondergaan. Symbolisch, want de discussie die het veranderen van de bel teweegbracht zorgde voor een aantal turbulente schooldagen. Veel radeloze rakkers vragen zich natuurlijk af: welke bel is beter? Enquêtes zijn verzonden, vriendschappen zijn beëindigd door de onzekerheid, die deze dramatische verandering in het leven van ons allen opgeworpen heeft. Gelukkig ben ik hier om antwoorden te verschaffen.
Laten we eerst kijken naar de oude bel, een pieptoon die twee seconden duurt. Deze bel heeft vooral een brutaal en dapper karakter, maar is vooral no-nonsense, zonder toeters en bellen (creatief met taal). Zoals ik al eerder verteld heb, klinkt het een beetje als een bel die men gebruikt in de gevangenis. Hoewel dit negatief klinkt, is het zeer gepast. School is immers een gevangenis en waar kan je beter de toon mee aangeven dan met de bel? De oude bel moet het toch vooral doen met zijn herkenbaarheid. De bel deed mij elke dag terugdenken aan vroeger, toen ik nog een bruggertje was en de bel voor het eerst hoorde. Ik schrok me toch eens een hoedje van hier tot Nunspeet. Voor veel leerlingen, onder wie stoere en volwassen tweedeklassers, is dit waar de oude bel voor staat. Wie wil daar nou vanaf?
De nieuwe bel heeft vooral een kalm karakter en duurt volgens mij zo’n zes seconden. Eigenlijk is het een soort deuntje, bestaande uit een toon, gevolgd door een iets lagere toon, gevolgd door de toon waarmee we begonnen, gevolgd door een iets lagere toon, gevolgd door de eerste toon, gevolgd door opnieuw een iets lagere toon, waarna de eerste toon nog een keer te horen is, en vervolgens de laatste iets lagere toon. Maar dit is slechts de ‘tweede’ bel. De ‘eerste’ bel, die men horen kan vijf minuten voor het eerste uur en vijf minuten voor het einde van de pauze is net iets anders. De eerste bel is een toon, gevolgd door een iets lagere toon, gevolgd door een toon die een beetje tussen die twee valt, gevolgd door de laagste toon tot nu toe, waarna de handel zich nog één keertje afspeelt. Het grote voordeel van de nieuwe bel, ten opzichte van de oude bel, is dat je er minder snel van schrikt. Dit geeft de schooldag een veel rustigere vibe dan voorheen en dat is ook goed. Volgens de journalistieke grootmacht Lindanieuws.nl kampt een hoog aantal scholieren met een burn-out, dus waarom dit probleem niet aanpakken door de bel te veranderen?
Zoals we hebben gezien hebben beide bellen zo hun voordeel, maar welke is nu beter? De meeste leerlingen zijn van mening dat de oude bel perfect is op elke denkbare manier en dat de nieuwe bel het ergste is wat deze school ooit is overkomen. Ik ben het hier persoonlijk niet helemaal mee eens. Mijn mening is dat het gewoon dus echt niet uitmaakt en dat als je je druk maakt over welk geluid er te horen is tussen de lessen, je echt een heel leeg leven hebt. Ik heb haast een soort bewondering voor de kinders die het nodig vonden om hierover een enquête te versturen, een bewondering in hun vermogen om een probleem te zien in zulke kleine zaken als de schoolbel. De nieuwe bel duurt zes seconden. Dat betekent dat je op een schooldag van zeven lesuren één minuut en achttien seconden naar de bel moet luisteren. Wellicht valt het je op dat dat niet heel lang is. Als je er een cirkeldiagram van zou maken, zou je een klein strookje ‘bel’ hebben, en een bijna volledige cirkel aan ‘overig’. Zou jij je zorgen maken om een strookje? Dacht het niet!
Geschreven door: Felix Smit
P.S. Weet je wat pas zielig is? Kinderen in Afrika die helemaal geen schoolbel hebben, dus als jij 22 mei je microkrediet moet inleveren voor Edukans, gooi er een paar centjes bij.
Reacties