Het nieuwe gezicht
Sinds 15 Augustus 2013 is er maar één YouTube kanaal het
meest geabonneerde kanaal geweest: PewDiePie. Felix “PewDiePie” Kjellberg begon
in 2010 als een let’s-player—een persoon die videogames speelt voor de entertainment
van anderen. Langzamerhand is de inhoud van zijn video's uitgebreid naar vlogs
en live actie video’s. Al een tijdje is er de vraag of het ooit zal gaan
veranderen dat hij de meeste abonnees heeft, maar veel mensen zijn er van
overtuigd dat de tijd nu al is aangebroken. Aan alles moet tenslotte een einde
komen en voor Kjellberg lijkt na meer dan vijf jaar ‘koning’ van YouTube te
zijn geweest het einde in zicht te komen.
Welk kanaal gaat dan het nieuwe gezicht worden van YouTube?
Het antwoord daarop is het Indische bedrijf T-Series, een van de grootste
platenlabels in India die bekend staat om Bollywood soundtracks en Indie-pop.
Dit bedrijf heeft op YouTube 29 kanalen, die in het totaal meer dan 100 miljoen
abonnees hebben.
De race
T-Series kwam de afgelopen paar maanden steeds dichterbij
het aantal abonnees van PewDiePie. Op 26 oktober merkte MrBeast dat T-Series nu
wel heel erg dichtbij kwam en uploadde hij een video waarin hij ieder
reclamebord in zijn stad huurde om reclame te maken voor PewDiePie en zelfs
naar een radioshow ging, alléén maar om te adverteren. Het werkte en de kloof
werd weer groter, maar niet voor lang. Op 25 november deed MrBeast nog een
laatste poging en uploadde de video 'Saying Pewdiepie' 100,000 Times, die meer dan
elf uur lang was. MrBeast inspireerde veel fans om mee te helpen op
verschillende manieren, zoals de diss-track 'B*tch Lasagna' van PewDiePie tien
uur lang op gitaar te spelen of driehonderd advertenties rondom de stad te
verspreiden. Kjellberg heeft op meerdere gelegenheden mensen aangespoord om
“their part” te doen, zoals Kjellberg dat zei, hoewel het te betwijfelen valt
hoe serieus hij werkelijk is aangezien hij ook heeft gezegd dat het hem niet
zoveel uitmaakt.
Kjellberg had ook opgemerkt hoe een paar van zijn meest
dierbare YouTube vrienden niet meededen aan de strijd. Op twee december was de
kloof tussen het aantal abonnees minder dan zestienduizend. Kjellberg had het
al opgegeven, maar net op het laatste moment kwamen onder anderen Markiplier en
Jacksepticeye, de vrienden die eerst niet mee leken te doen aan de strijd, in
actie. Op drie december uploadde PewDiePie 'This is getting out of control…',
waarin Kjellberg zijn vrienden bedankte, maar ook zei hij dat hij het raar vond
hoe fanatiek sommige mensen over deze race waren. Hij had al eerder een paar
grappen gemaakt over India, maar merkte dat zijn fans te ver gingen en de
Indiase cultuur en mensen beledigden. In deze video zei hij dat zijn fans
beter waren dan dat en kondigde aan dat hij geld wilde ophalen voor ‘CRY,’ een
goed doel dat het leven van kinderen in India zo veel mogelijk probeert te
verbeteren. Hij heeft met zijn fans meer dan 200.000 euro opgehaald.
Na deze campagne ging de race natuurlijk gewoon door. Hoewel
het misschien niet zijn intentie was, had Kjellberg zijn kanaal weer een
beetje ademruimte gegeven. Om de kans om op nummer één te blijven te vergroten,
had Kjellberg hulp van Logan Paul, een YouTuber die 2018 begon met een
controversiële video in het zelfmoordbos, aanvaard. Nu de ‘Logang’ meedeed aan de
strijd, was de kloof meer dan 500.000 abonnees. Iedere dag bereikte het nieuws
steeds meer mensen, zo hadden Pornhub en Jordan Peterson ook hun fans
toegesproken om te abonneren. De race leek afgelopen te zijn, maar de afgelopen
paar maanden is T-Series weer dichterbij gekropen. Nu staat PewDiePie nog maar
met ongeveer 130 duizend abonnees voor.
De strijd tussen individualiteit en bedrijven
Een vraag die natuurlijk veel gesteld wordt, is: ‘Waarom is
dit zo’n big deal voor zo veel mensen?’
Ten eerste duurde het voor T-Series vier keer zo kort om
bijna hetzelfde aantal abonnees te krijgen als PewDiePie. Hierdoor waren veel
mensen in de veronderstelling dat T-Series sub-bots gebruikte. Dit is echter
een mythe, aangezien het voor een bedrijf niet echt belangrijk is om nummer één
te zijn op YouTube. Geld daaraan uitgeven is dus niet iets wat voor T-Series
van belang is. Wat veel mensen wel vinden is dat Kjellberg veel meer moeite
heeft gestopt in zijn kanaal dan T-Series en het daarom oneerlijk is dat T-Series
zo veel abonnees in zo’n korte tijd kreeg.
Ten tweede is dit niet alleen maar een strijd tussen twee
YouTube kanalen geworden, maar een strijd over wat de toekomst van YouTube moet
zijn. Officieel werd YouTube opgericht als een platform waar onbekende mensen
een kans hadden om gezien en gehoord te worden. Het was een plek waar iedereen
een gelijke kans kreeg om beroemd te worden puur door de inhoud die zij
maakten. Tegenwoordig is YouTube een platform voor niet alleen maar gewone
mensen, maar ook bedrijven, celebrities en artiesten. Wat eerst een platform
was die tieners de kans gaf bekend te worden door video's te maken en op het
internet te zetten, is nu een plek die ernaar streeft zo aantrekkelijk mogelijk
te zijn en zo bedrijven naar zich toe te trekken. Aangezien T-Series een
bedrijf is, wordt de mogelijke eerste plek van T-Series als een teken gezien
dat de individualiteit die YouTube eerst aanmoedigde langzamerhand aan het
vervagen is en dat er meer ruimte komt voor bedrijven komt op YouTube.
Schandalen
Er zijn veel mensen die wel voor creativiteit op YouTube
zijn, maar die niet willen dat PewDiePie het gezicht is van YouTube vanwege
zijn controversiële verleden. Wat Kjellberg heeft gezegd en gedaan, weegt voor
ieder persoon weer anders, dus het is begrijpelijk dat sommige mensen hier
kwader van worden dan anderen. De video's die Kjellberg nu uploadt zijn echter
wel voorzichtiger dan zijn vroegere video’s: er wordt minder in gescholden en
hij lijkt zelfbewuster van het feit dat zijn fans voornamelijk kinderen zijn op
wie hij veel invloed heeft. Het is duidelijk te merken dat hij van zijn fouten
heeft geleerd en dat mag best geprezen worden.
De Keuze
Of PewDiePie nummer één blijft en voor hoe lang is allemaal
niet zeker, maar je kan altijd een handje helpen door op hem te abonneren op
YouTube. Want wat willen we nou liever: een bedrijf dat YouTube ziet louter als
een manier van inkomen, of iemand die met YouTube meegroeit? De keuze is aan
jou.
Remy Belinfante
Bronnen:
MrBeast - I Bought Every Billboard In My City For This:
PewDiePie - Bitch Lasagna:
PewDiePie - This is getting out of control…:
Reacties