Doorgaan naar hoofdcontent

De koning van YouTube


 
Het nieuwe gezicht

Sinds 15 Augustus 2013 is er maar één YouTube kanaal het meest geabonneerde kanaal geweest: PewDiePie. Felix “PewDiePie” Kjellberg begon in 2010 als een let’s-player—een persoon die videogames speelt voor de entertainment van anderen. Langzamerhand is de inhoud van zijn video's uitgebreid naar vlogs en live actie video’s. Al een tijdje is er de vraag of het ooit zal gaan veranderen dat hij de meeste abonnees heeft, maar veel mensen zijn er van overtuigd dat de tijd nu al is aangebroken. Aan alles moet tenslotte een einde komen en voor Kjellberg lijkt na meer dan vijf jaar ‘koning’ van YouTube te zijn geweest het einde in zicht te komen.

Welk kanaal gaat dan het nieuwe gezicht worden van YouTube? Het antwoord daarop is het Indische bedrijf T-Series, een van de grootste platenlabels in India die bekend staat om Bollywood soundtracks en Indie-pop. Dit bedrijf heeft op YouTube 29 kanalen, die in het totaal meer dan 100 miljoen abonnees hebben.

De race


T-Series kwam de afgelopen paar maanden steeds dichterbij het aantal abonnees van PewDiePie. Op 26 oktober merkte MrBeast dat T-Series nu wel heel erg dichtbij kwam en uploadde hij een video waarin hij ieder reclamebord in zijn stad huurde om reclame te maken voor PewDiePie en zelfs naar een radioshow ging, alléén maar om te adverteren. Het werkte en de kloof werd weer groter, maar niet voor lang. Op 25 november deed MrBeast nog een laatste poging en uploadde de video 'Saying Pewdiepie' 100,000 Times, die meer dan elf uur lang was. MrBeast inspireerde veel fans om mee te helpen op verschillende manieren, zoals de diss-track 'B*tch Lasagna' van PewDiePie tien uur lang op gitaar te spelen of driehonderd advertenties rondom de stad te verspreiden. Kjellberg heeft op meerdere gelegenheden mensen aangespoord om “their part” te doen, zoals Kjellberg dat zei, hoewel het te betwijfelen valt hoe serieus hij werkelijk is aangezien hij ook heeft gezegd dat het hem niet zoveel uitmaakt.

Kjellberg had ook opgemerkt hoe een paar van zijn meest dierbare YouTube vrienden niet meededen aan de strijd. Op twee december was de kloof tussen het aantal abonnees minder dan zestienduizend. Kjellberg had het al opgegeven, maar net op het laatste moment kwamen onder anderen Markiplier en Jacksepticeye, de vrienden die eerst niet mee leken te doen aan de strijd, in actie. Op drie december uploadde PewDiePie 'This is getting out of control…', waarin Kjellberg zijn vrienden bedankte, maar ook zei hij dat hij het raar vond hoe fanatiek sommige mensen over deze race waren. Hij had al eerder een paar grappen gemaakt over India, maar merkte dat zijn fans te ver gingen en de Indiase cultuur en mensen beledigden. In deze video zei hij dat zijn fans beter waren dan dat en kondigde aan dat hij geld wilde ophalen voor ‘CRY,’ een goed doel dat het leven van kinderen in India zo veel mogelijk probeert te verbeteren. Hij heeft met zijn fans meer dan 200.000 euro opgehaald.

Na deze campagne ging de race natuurlijk gewoon door. Hoewel het misschien niet zijn intentie was, had Kjellberg zijn kanaal weer een beetje ademruimte gegeven. Om de kans om op nummer één te blijven te vergroten, had Kjellberg hulp van Logan Paul, een YouTuber die 2018 begon met een controversiële video in het zelfmoordbos, aanvaard. Nu de ‘Logang’ meedeed aan de strijd, was de kloof meer dan 500.000 abonnees. Iedere dag bereikte het nieuws steeds meer mensen, zo hadden Pornhub en Jordan Peterson ook hun fans toegesproken om te abonneren. De race leek afgelopen te zijn, maar de afgelopen paar maanden is T-Series weer dichterbij gekropen. Nu staat PewDiePie nog maar met ongeveer 130 duizend abonnees voor.

De strijd tussen individualiteit en bedrijven


Een vraag die natuurlijk veel gesteld wordt, is: ‘Waarom is dit zo’n big deal voor zo veel mensen?’

Ten eerste duurde het voor T-Series vier keer zo kort om bijna hetzelfde aantal abonnees te krijgen als PewDiePie. Hierdoor waren veel mensen in de veronderstelling dat T-Series sub-bots gebruikte. Dit is echter een mythe, aangezien het voor een bedrijf niet echt belangrijk is om nummer één te zijn op YouTube. Geld daaraan uitgeven is dus niet iets wat voor T-Series van belang is. Wat veel mensen wel vinden is dat Kjellberg veel meer moeite heeft gestopt in zijn kanaal dan T-Series en het daarom oneerlijk is dat T-Series zo veel abonnees in zo’n korte tijd kreeg.

Ten tweede is dit niet alleen maar een strijd tussen twee YouTube kanalen geworden, maar een strijd over wat de toekomst van YouTube moet zijn. Officieel werd YouTube opgericht als een platform waar onbekende mensen een kans hadden om gezien en gehoord te worden. Het was een plek waar iedereen een gelijke kans kreeg om beroemd te worden puur door de inhoud die zij maakten. Tegenwoordig is YouTube een platform voor niet alleen maar gewone mensen, maar ook bedrijven, celebrities en artiesten. Wat eerst een platform was die tieners de kans gaf bekend te worden door video's te maken en op het internet te zetten, is nu een plek die ernaar streeft zo aantrekkelijk mogelijk te zijn en zo bedrijven naar zich toe te trekken. Aangezien T-Series een bedrijf is, wordt de mogelijke eerste plek van T-Series als een teken gezien dat de individualiteit die YouTube eerst aanmoedigde langzamerhand aan het vervagen is en dat er meer ruimte komt voor bedrijven komt op YouTube.

Schandalen


Er zijn veel mensen die wel voor creativiteit op YouTube zijn, maar die niet willen dat PewDiePie het gezicht is van YouTube vanwege zijn controversiële verleden. Wat Kjellberg heeft gezegd en gedaan, weegt voor ieder persoon weer anders, dus het is begrijpelijk dat sommige mensen hier kwader van worden dan anderen. De video's die Kjellberg nu uploadt zijn echter wel voorzichtiger dan zijn vroegere video’s: er wordt minder in gescholden en hij lijkt zelfbewuster van het feit dat zijn fans voornamelijk kinderen zijn op wie hij veel invloed heeft. Het is duidelijk te merken dat hij van zijn fouten heeft geleerd en dat mag best geprezen worden.

De Keuze


Of PewDiePie nummer één blijft en voor hoe lang is allemaal niet zeker, maar je kan altijd een handje helpen door op hem te abonneren op YouTube. Want wat willen we nou liever: een bedrijf dat YouTube ziet louter als een manier van inkomen, of iemand die met YouTube meegroeit? De keuze is aan jou.

Remy Belinfante

Bronnen:
MrBeast - I Bought Every Billboard In My City For This:
MrBeast - Saying Pewdiepie 100.000 Times: https://www.youtube.com/watch?v=mGIpOtncmSM
PewDiePie - Bitch Lasagna:
PewDiePie - This is getting out of control…:


 

Reacties