Doorgaan naar hoofdcontent

Geen excellentie. Begrijpelijk?

Zoals de meesten van jullie wel zullen hebben meegekregen, is het zo dat onze school dit jaar geen excellentiepredicaat heeft gekregen. Om dit predicaat te krijgen moet een school eerst op alle punten een goed krijgen van de onderwijsinspectie. Om tot excellente school te worden benoemd, moet een keuze worden gemaakt waarop een school zich gaat focussen dat jaar. We hebben overal een goed gekregen, maar bij de keuze voor het excellentieprofiel is het mis is gegaan.

Onze school heeft ervoor gekozen om zich te richten op het Human Resource-beleid ( in het Engels zodat het belangrijker lijkt?). Mevrouw Jansen, afdelingsleider van leerjaar 1, wist hier het een en ander over te vertellen aan je vrienden van Echo. Het beleid richt zich eigenlijk op het positief benaderen van de docent op school. Een paar keer per jaar krijgen de docenten feedback op hun werk, de docenten krijgen namelijk veel vrijheid als het gaat over de manier waarop ze les geven. Vóór het invoeren van het nieuwe beleid was het zo dat docenten een zeer goed, goed, voldoende of een onvoldoende kregen. Vanaf dit jaar wordt er gekeken naar verbeterpunten van een docent. Dit betekent overigens niet dat er geen negatieve punten benoemd mogen worden, maar het uitgangspunt is voornamelijk ‘wat kan er beter’ in plaats van ‘wat gaat er niet goed’.

Men mag er, neem ik aan, van uit gaan dat de bedoeling van het uitdelen van excellentiepredicaten is dat het onderwijs er beter van wordt. Het beleid dat de school heeft gekozen zou dit dus ook moeten uitstralen. Door het positief benaderen zou de docent de leerlingen ook positiever gaan benaderen, maar ook voelt de docent zich fijner door deze benadering. Door beide zou het onderwijs bij ons op school beter worden. Toch vond de schoolinspectie dat de veranderingen nog niet genoeg terug te zien zijn in het personeelsbeleid van het Goois Lyceum. 

Zijn wij als leerlingen het hier mee eens? Was de keuze voor dit pakket een handige actie of niet? Laat het ons weten via Instagram.

Afbeeldingsresultaat voor excellent

Reacties

Unknown zei…
Een school zou achter zijn eigen onderwijs moeten staan, en zich niet moeten wijden aan het excellentie circus. Dit kost geld, moeite en extra druk op de docenten.

Mijns inziens zou de school zich volgend jaar geen eens moeten inschrijven voor het excellentie programma. De mensen in het Gooi zien echt wel dat het Goois Lyceum een goede school is, met of zonder predicaat ‘excellent’. De ‘jury’ heeft hier totaal geen invloed op.
Unknown zei…
Ik wil graag benadrukken dat een aanvraag voor het predicaat excellentie meer oplevert dan een tegeltje bij de ingang. We krijgen van deskundige en ervaren onderwijsmensen feed back op hoe we het doen. De jury let op andere zaken dan bijvoorbeeld de onderwijsinspectie, de medezeggenschapsraad of onze GSF-bazen. Daarmee helpt iedere aanvraag ons om te blijven verbeteren, zelfs als we aan het eind van de rit het tegeltje niet ontvangen. Natuurlijk vinden we dat jammer maar uiteindelijk is dat niet het belangrijkste.