Aan het begin van dit schooljaar heb ik al eerder mijn
mening over de vier periodes gedeeld, maar wie weet is mijn mening nu wel
veranderd?
Het antwoord hierop is: nee, absoluut niet.
Natuurlijk is het niet alleen maar negatief: er zijn een
stuk minder toetsen buiten de SE-week gevallen in vergelijking met vorig jaar.
Voor mij houden de voordelen hier wel zo’n beetje op.
Het kan best zijn als gevolg van De Overstap die ik dit jaar
heb meegemaakt – waardoor je ineens behandeld wordt als een Volwassene,
hoofdletter noodzakelijk, en ‘jongens, jullie zijn geen brugklassers meer’, de
nieuwe stopwoorden van iedere docent, maar dit jaar zat vol met stress.
Gestreste leerlingen (wat tamelijk normaal is), gestreste docenten,
gestreste ouders. Uitrusten kon nauwelijks, want na iedere vakantie was een
SE-week, en docenten zaten in de routine van toetsen nakijken, vergaderen,
rapporten schrijven, nog meer toetsen nakijken, vergaderen, rapporten
schrijven, en nog een keer, en nog een keer.
Maar, dames en heren, er was één momentje rust: de twee
weken na de meivakantie. De vierde periode, een gatenkaas en daardoor de
langste, had maar liefst twee weken zonder al te veel toetsstress. Gelukkig
hoefden de kinderen van 4V zich niet te vervelen, want er waren gemiddeld zes
PO’s voor iedere leerling! Of dit aan de nieuwe vierde periode ligt of aan
slechte indeling weet ik niet, maar mijn advies naar de school toe is om nog
even goed te kijken naar de inhoud van alle lessen en de indeling van de
periodes, want erg evenwichtig was dit jaar zeker niet.
Remy Belinfante
Afbeelding: Ajari
Reacties