Doorgaan naar hoofdcontent

Vier periodes: evaluatie einde jaar

Aan het begin van dit schooljaar heb ik al eerder mijn mening over de vier periodes gedeeld, maar wie weet is mijn mening nu wel veranderd? 

Het antwoord hierop is: nee, absoluut niet.

Natuurlijk is het niet alleen maar negatief: er zijn een stuk minder toetsen buiten de SE-week gevallen in vergelijking met vorig jaar. Voor mij houden de voordelen hier wel zo’n beetje op.

Het kan best zijn als gevolg van De Overstap die ik dit jaar heb meegemaakt – waardoor je ineens behandeld wordt als een Volwassene, hoofdletter noodzakelijk, en ‘jongens, jullie zijn geen brugklassers meer’, de nieuwe stopwoorden van iedere docent, maar dit jaar zat vol met stress. 
Gestreste leerlingen (wat tamelijk normaal is), gestreste docenten, gestreste ouders. Uitrusten kon nauwelijks, want na iedere vakantie was een SE-week, en docenten zaten in de routine van toetsen nakijken, vergaderen, rapporten schrijven, nog meer toetsen nakijken, vergaderen, rapporten schrijven, en nog een keer, en nog een keer.

Maar, dames en heren, er was één momentje rust: de twee weken na de meivakantie. De vierde periode, een gatenkaas en daardoor de langste, had maar liefst twee weken zonder al te veel toetsstress. Gelukkig hoefden de kinderen van 4V zich niet te vervelen, want er waren gemiddeld zes PO’s voor iedere leerling! Of dit aan de nieuwe vierde periode ligt of aan slechte indeling weet ik niet, maar mijn advies naar de school toe is om nog even goed te kijken naar de inhoud van alle lessen en de indeling van de periodes, want erg evenwichtig was dit jaar zeker niet.

Remy Belinfante

File:Heiwa elementary school 18.jpg

Afbeelding: Ajari

Reacties