Voor ons eerste artikel wilden we graag weten waarom we deze hoeveelheid huiswerk hebben. Daarom begonnen we een onderzoek over huiswerk. Om het te onderzoeken hebben we een enquête opgesteld voor de docenten én de leerlingen. We verwachtten dat de sommige leerlingen zouden reageren als: “Huiswerk is f*****g k*t”, maar dat de meerderheid het wel oké zouden vinden. Bij de docenten verwachtten we dat het een typisch antwoord zou worden als:”Huiswerk is er om de kinderen thuis de stof te laten oefenen en herhalen”.
Bij de docenten kwam eruit dat onze hypothese eigenlijk niet goed was. De docenten zeiden vooral dat je niet alles in de les kan leren, dus dat je het ook thuis moet herhalen. Zo zei Reinder Bosman (docent Biologie): ¨Het is goed om thuis nog eens met de stof te oefenen. Ik doe zelf altijd mijn best om niet te veel op te geven.¨ Ook zei Vera Kampers (docent Nederlands): ¨We kunnen niet alles in de les doen. Ook is goed voor leerlingen zich meer in de stof te verdiepen en te ervaren of ze ermee uit de voeten kunnen.¨
Bij de leerlingen ging het niet altijd zo serieus, maar er kwamen toch ook goede antwoorden uit. Veel leerlingen dachten hetzelfde als de leraren zeiden. Maar niet iedereen vindt huiswerk even leuk. Dat is natuurlijk ook wel in je klas te zien. Sommige mensen zijn altijd bij met hun huiswerk en sommige lopen heel erg achter.
De meeste kinderen beoordelen hun huiswerk met een 5 (57,3 %). De meeste kinderen vinden huiswerk dus niet zo leuk. Maar ook best wel wat kinderen beoordelen hun huiswerk met een 8 (28 %). Helaas werd er bij de 8 geen toelichting gegeven. Het verschilt dus heel erg: sommigen vinden het prima sommigen vinden het niet zo leuk.
Onze conclusie is dat docenten op sommige fronten anders naar huiswerk kijken dan de meeste leerlingen.
Door Rijk Adriaansens en Julian de Munck Mortier
Reacties