Tijdens de lockdown is de Echo-redactie er even tussenuit gegaan. Jullie zullen het vast herkennen: na een lange dag achter je Chromebook heb je niet zoveel puf meer voor nóg een Zoom-bijeenkomst. Nu we weer op school zijn, sluiten we het jaar nog even af met aan een aantal artikelen. Deze keer onze blik op alle digitale dingen die in de afgelopen periode op ons af zijn gekomen.
Wat heeft jouw voorkeur: online lessen of hybride lessen?
J: Hybride lessen, het is rustiger en relaxter
M: Ik denk hybride lessen, omdat ik vind het op school wat fijner dan thuis zitten. Bij de moeilijke vakken begrijp je de leraar beter op school dan via zoom.
A: Online, zo heeft elke groep evenveel aandacht.
R: Mijn voorkeur heeft de hybride lessen, omdat je dan toch met je vrienden zit en meer bij de les betrokken bent.
Wat is het fijnst: in de ochtend of in de middag op school?
J: Middag, dan hoef je niet vroeg op te staan
M: Ligt eraan, als je in de avond heel moe bent, heb je liever in de middag les, want dan kan je uitslapen. Maar als het heel mooi weer is heb je liever in de ochtend les, want dan ben je eerder uit.
A: Middag, dan heb je korter les en kan je in de ochtend rustiger aan doen.
R: Ik vind het fijner om in de middag op school les te krijgen want dan kan je later opstaan, ook omdat je dan uit school gelijk naar het dorp of iets anders kan. Ook zit je met die mastermodules liever op school dan thuis.
Wanneer verwacht je weer normaal naar school te gaan?
J: rond juni, wanneer de mensen die vaccinaties nodig hebben gevaccineerd zijn
M: Na de zomervakantie, want dan zijn, denk ik, alle leraren gevaccineerd.
A: Ik heb echt geen idee.
R: Ik verwacht na de meivakantie weer normaal naar school te gaan, maar het kan ook nog wel wat langer duren, denk ik.
Hoe ziet de ideale ´corona-les´ eruit?
J: Beide helften om de beurt aandacht: Eerst groep A uitleg, waarna groep A met elkaar aan de slag gaat, terwijl groep B uitleg krijgt.
M: Een pear deck, want dan kan je meer met de les meedoen en op het einde een Kahoot.
R: De ideale corona-les? Als de docent vergeet dat er ook kinderen online zitten in plaats van alleen op school, want dan heb je gewoon een uur minder school.
Wat is de beste lunch voor in een pauze van meer dan een uur?
J: Een tosti of een gebakken ei, pannenkoeken of andere restjes van avondeten.
M: Tosti met oude kaas en een gebakken eitje en wentelteefje.
A: Gewoon een boterham.
R: Een Danerol croissant met worsten erin; daar kan je me altijd voor wakker maken.
Wat is de grootste digitale docentenblunder die jij hebt meegemaakt?
J: Het IP van een klasgenoot per ongeluk screensharen.
M: Een docent zette de hele les haarzelf op mute en we konden onszelf niet unmuten. Nog erger: ze las ook niet mee in de chat.
A: De wiskundedocent die er aan het einde van de les pas achter kwam dat het scherm niet was gedeeld.
R: Ik denk dat dat de keer was dat we in een pear deck moesten, maar de docent had nog degene van 6 vwo open staan, dus die moesten we gaan doen en we konden niet chatten of onze mic aanzetten...
Welke tip zou jij aan alle docenten willen geven?
J: Minder huiswerk, deze tijd is al erg zwaar en ingewikkeld
M: Laat de kinderen in de zoom actief meedoen. Niet alleen praten!
A: Verwacht niet dat we bij elke les perfect op tijd / 100% geconcentreerd zijn.
R: BETREK JE LEERLINGEN MEER BIJ DE ONLINE LES. Doe een Kahoot of pear deck, maar ga niet de hele tijd lopen te praten, dan wordt het op een gegeven moment saai.
Wat is het gekste dat jij tijdens een online les hebt gedaan?
J: Een toren van hoeden opzetten
M: De hele klas rickrollen; de chromebook van de docent was ook aangesloten op het digibord.
A: Volledige film gekeken/ ronde CS:GO winnen met ace :D
R: Ik ben van mijn stoel gevallen, gelukkig stond mijn camera nog uit.
Reacties