Doorgaan naar hoofdcontent

Maak kennis met Heidi van de kantine

Dit jaar hebben we zoals de meeste mensen al weten een nieuwe kantine-mevrouw, en wij vroegen ons af: ‘waarom eigenlijk?’ Daarom hebben we haar geïnterviewd en alle dingen gevraagd die we wilden weten.

Hoe heet je?

Ik heet Heidi.


Kan je iets vertellen over jezelf?

Ik woon niet in het Gooi, maar in de Zaanstreek net boven Amsterdam. Ik ben bijna 20 jaar getrouwd en moeder van 3 kinderen, van 13, 18 en 24. Die van 24 heeft haar eigen kostuumbedrijfje. Die van 18 is net aan de lerarenopleiding aardrijkskunde begonnen en de jongste zit nu in 2-havo.


Waarom doe jij dit nu in plaats van de mensen van vorig jaar?

Die medewerkers zijn alle twee met pensioen. Toen zag ik de vacature van het Goois Lyceum voorbij komen en heb ik gesolliciteerd. Ik heb totaal geen ervaring met dit werk dus het is allemaal een beetje nieuw voor me, maar ik vind het hartstikke leuk.


Waarom zijn de broodjes duurder geworden dit jaar?

Mijn inkopen zijn duurder geworden door de inflatie. Als ik de bestellijsten van mijn voorganger vergelijk met die van mij dan is alles echt veel duurder. De gemaakte kosten moeten wel worden terugverdiend, dus de prijzen moesten omhoog. 


Kunnen er warme dranken verkocht worden in de winter?

Ik heb hier een koffie- en thee-apparaat. School wilde eerst geen thee, omdat er dan overal theezakjes lagen. Sommige leerlingen vonden het leuk om met hun theezakje thee te maken en dat dan tegen het plafond te gooien. Thee wil ik wel doen. Warme chocomelk is jammer genoeg niet mogelijk. De koffie uit het apparaat hier is niet zo lekker dus daar worden jullie ook niet blij van.


Wij zijn een gezonde school staat er. Welke gezonde keuzes hebben we allemaal?

Dat is beter aan het worden nu. Ik heb al het wit brood afgeschaft. De belegde broodjes zijn allemaal volkoren, dat is veel gezonder dan wit. Ik heb ook fruit en magere yoghurt. De meeste broodjes zijn gezond belegd, behalve broodjes bal en zo, want ik kan geen gezonde broodjes bal maken. Bijna alle drankjes zijn zero sugar. Snoep kan ik niet gezond maken, maar 100% gezond willen jullie denk ik ook helemaal niet. 


Houden jullie ook rekening met leerlingen die vegetarisch eten of een allergie hebben?

We proberen het. Lactosevrij is moeilijk te regelen. Glutenvrije broodjes kunnen we aanbieden als leerlingen het van te voren vragen. Als een leerling bijvoorbeeld zegt: 'ik kom iedere dinsdag een broodje bij je halen en heb een glutenallergie', dan kan ik dat regelen. Alle broodjes glutenvrij maken kan niet, want die zijn 4x of 5x duurder dan normale broodjes. En als ik dat iedere dag zou bakken dan gooi ik dat eigenlijk meer weg dan dat ik het zou verkopen en dat moet ik dan weer ergens terug verdienen. En dan worden alle broodjes weer duurder. Voor mensen die geen vlees of vis eten heb ik meerdere vegetarische opties.


Doet u ook nog iets anders op school dan alleen de kantine?

Nee, ik heb hier echt mijn handen vol aan en dan neem ik ook nog werk mee naar huis, zoals bijvoorbeeld lijsten en bestellingen. Die gaan allemaal mee naar huis. Voorbereiden doe ik vaak ook van te voren, zoals gehaktballen en groente snijden.


Hoe laat begint u s’ ochtends?

Ik sta iedere dag om half 6 op. Dan ga ik eerst even onder de douche wakker worden. Dan word ik besprongen door de 5 katten thuis omdat die dan willen eten. Daarna maak ik ontbijt voor mijn kinderen en leg ik de lunchpakketjes klaar. En dan ga ik naar school.


Bent u dan ook als eerste op school?

Nee dat niet. De schoonmaker is er eerder. Ik kom om 7:00, maar de schoonmakers zijn er al om half zeven, en de roostermaker begint ook voordat ik er ben.


Mogen we een kijkje nemen 'achter'?

Dat mag. In de ruimte achter de kantine liggen alle spullen voor in de automaat en thee voor in de lerarenkamer. Er staat een hele grote vriezer met alle broodjes en drankjes. Indrukwekkend!

Reacties